بررسی پارامترهای احتراق، پارامترهای عملکردی و آلایندگی و شبیه سازی سیکل عملکردی موتورهای اشتعال جرقه ای با سوخت مخلوط اتانول و بنزین

غلامحسن نجفی، برات قبادیان       انجمن احتراق ایران

چکیده
هدف از این تحقیق تحلیل پارامترهای احتراق و بررسی نظری و عملی متغیرهای عملکردی و آلایند ههای یک موتور
15 و 20 درصد اتانول در بنزین می باشد. ،10 ، بنزینی چهار سیلندر با استفاده از سوخت های با درصدهای حجمی 5
پارامترهای احتراق بررسی شده در این تحقیق شامل تغییرات فشار درون سیلندر، مشتق اول و دوم فشار، نرخ گرمای
آزاد شده، بود. نتایج حاصل از داد ههای تجربی نشان داد که با افزایش درصد حجمی اتانول در مخلوط سوخت اتانول و
بنزین، پارامترهای احتراق مانند بیشینه فشار درون سیلندر، مقادیر بیشینه مشتق اول و دوم فشار و نرخ گرمای آزاد شده
2% نسبت به بنزین خالص افزایش می یابند. توان ترمزی موتور و گشتاور / 58 % و 89 /22 ،%41/53 ،%12/ به ترتیب 82
خروجی در دورهای بالای موتور اندکی افزایش پیدا می کنند. تفاوت بین بنزین و اتانول در میزان اکسیژن موجود در
اتانول است که با ورود آن به مخلوط سوخت، حالت توربوشارژ و افزایش راندمان حجمی رخ می دهد که نتیجه آن احتراق
کامل خواهد بود. در اثر احتراق کامل، دما و فشار داخل سیلندر افزایش می یابند که در نهایت افزایش توان را به دنبال
خواهد داشت. نتایج تجربی و نظری نشان داد که روند نمودارهای احتراقی برای سوخت بنزین و مخلوط بنزین- اتانول
یکسان است. برای مخلوط های اتانول- بنزین، مصرف سوخت ویژه ترمزی موتور کاهش می یابد در حالیکه راندمان حرارتی
میزان آلاینده منواکسید کربن E و 20 E15،E10،E ترمزی و راندمان حجمی موتور افزایش یافته است. با استفاده از 5
45 % کاهش یافتند. میزان آلاینده دی اکسید کربن / 27 % و 42 /93 ،%24/31 ،%13/ در مقایسه با بنزین خالص به ترتیب 7
10 % افزایش یافت. آلاینده هیدرو کربن نسوخته در / 6% و 14 /76 ،%6/06 ،%3/ در مقایسه با بنزین خالص به ترتیب 87
31 % کاهش یافت و میزان آلاینده اکسیدهای / 25 % و 69 /14 ،%24/04 ،%16/ مقایسه با بنزین خالص به ترتیب 94
نیتروژن افزایش م ییابد. در قسمت نظری، برنامه شبی هسازی ترمودینامیکی برای بررسی پارامترهای احتراق موتورهای
اشتعال جرقه ای با سوخت مخلوط اتانول و بنزین ارائه گردید. در شبیه سازی فرآیند احتراق، از یک مدل دو ناحیه ای
ترمودینامیکی استفاده شد که محفظه احتراق به دو ناحیه سوخته و نسوخته تقسیم شده است. کد رایانه ای مدل
نوشته شد. نتایج حاصل از مدل نظری نشان داد که این مدل می تواند متغیرهای Matlab احتراقی، در محیط نرم افزار
R ) عملکردی موتور را با ضریب تبیین 2
0 پیش بینی کند.

دانلود فایل ضمیمه
: موتورهای اشتعال جرقه ای، مخلوط اتانول و بنزین، شبیه سازی ترمودینامیکی، پارامترهای عملکردی، پارامترهای احتراق و آلاینده های موتور
Designed By SHAYESTEH.NET